kategorie

Počet fotografií: 837Zahrada 2009

Nikdy není jasné, kdo má pravdu, vždy je ale jasné, kdo je šéfem.

aktuálně

Vítejte v Lotyšsku....

Na těchto stránkách se vám pokusíme přiblížit zajímavou zemi, nacházející se na břehu Baltského moře. Můžete s námi den po dni nahlédnout do různých končin Lotyšska. Dovíte se o památkách a historii. Průvodcem vám budou fotografie a brzy také filmový dokument. Račte vstoupit...

POZOR!!!
Aktuálně připravujeme nebo již zpracováváme informace z ještě delšího tripu po Baltu. Litva, celé Estonsko a na chvilí i Lotyšsko. Více informací naleznete zde.

Vyhledávání

Rozšířené vyhledávání

Anketa

Chystáte se do Lotyšska?

Ano a poprvé
1 198
Ano a už jsem tam byl(a)
2 91

Buďte s námi
i na Facebooku

pošli na vybrali.sme.sk

Rozhodnutí, že se někam vyrazí, bývá někdy velice těžké, někdy trvá dlouho. Člověk se rozhoduje, zvažuje, hodnotí a přehodnocuje. Nebo se ráno v sobotu v 8 vzbudí bez jakékoli myšlenky na to, že „někde na severu je hezká zem“ a už v 9 jsou letenky koupené a je jasné, že je zaděláno na velice zajímavý týden. Tak to prostě chodí. I rychlá rozhodnutí můžou být správná a toto rozhodně bylo. Vidět postkomunistickou krajinu a paralelně zemi, kde roste ekonomika a životní úroveň po osvobození se od nadvlády Ruska raketovou rychlostí, vidět louky a háje plné bříz jako ze sovětských pohádek, které sledujeme o Vánocích, mít možnost promluvit rusky, ochutnat jinou kuchyni, vidět pověstné hrady a zámky, poznat nové lidi, Slovany ze severu... Mělo to již na začátku vše, co se od pořádného tripu čeká.

Zobrazit místo Lotyšsko, Litva, Švédsko na větší mapě
16.02.2010 Počet zhlédnutí ( 9171 )
 pošli na vybrali.sme.sk

Večerní západ slunce, konvoj lodí, který táhne z Lotyšska někam k severských krajinám a pod námi rozsvícená metropole. Nevelké, ale útulné letiště a hlavně moderní letiště na okraji města, dostupné městskou hromadnou dopravou, to je první kontakt s Rigou. Autobus stojí přímo před letištěm na velikém parkovišti. Je narván turisty, kteří stejně jako my nevěřícně kroutí hlavou nad tím, že se nastupuje prostředními dveřmi a pak se lidé tlačí koupit si lístek dopředu k řidiči. Proč věci dělat jednoduše, když se můžou lidé s kufry nebo jinou bagáží prodírat sem a tam?!

Praskající autobus se rozjíždí, ale ne na dlouho. Po několika minutách stojíme skoro půl hodiny na jednom místě, potíme se a koukáme na neskutečné davy lidí, kteří se valí ulicemi. Kdo byl někdy na VELIKÉM koncertu, sportovní akci apod. ,ten to zná. Auta stojí, troubí, lidé se hrnou, masa pulzuje. Říkám si, asi fotbalové utkání. Koukám pozorněji, jaký tým to tady mají, ale žádný nápis Traktor Riga či MTSKV Riga na sobě žádný fanda nemá. Vidím jen RUSKÉ vlajky a řvaní RAAAAASIIIIIIJAAAAAA... Že by hokej a probíhající Mistrovství světa? To se mi nezdá... Proč řvou Geeeeerooooojiiiii (hrdinové), svooooobooooodaaaaa (asi není potřeba překladu)....

17.02.2010 Počet zhlédnutí ( 8073 )
 pošli na vybrali.sme.sk

Je to stejné jako každé, každičké ráno na cestách. Rozlepujete oči a doufáte. Doufáte, že tam bude svítit ta oranžová koule, nebudou mraky, nebude déšť. Od Himalájí po Jižní pól takto doufáme a věříme... Rozlepuji a srdíčko poskočilo. Za oknem je nádherně. Člověk tady na severu nikdy neví... Počasí nás zve na prohlídku města nejluxusněji, jak jen to jde.

Hangáry, to je to magické místo, kam nás to táhne hned na začátku. Každého asi napadne spojení hangár a letiště. Ale v Rize to není tak jednoznačné. Tady je v hangárech ukrytý poklad - tržnice. A já jsem závislý na trzích a tržnicích. Neznám ve městech zajímavější místo. Směs toho, co lidé jí, co si kupují pro sebe nebo jako dary pro druhé, směs prodejců a jejich stylů, směs vůní, chutí... Trh, bazar nebo jak si to člověk nazve, pootevře dvířka k poznání místa, kde jste. Trh v hangárech, něco takového tady ještě nebylo.
17.02.2010 Počet zhlédnutí ( 11777 )
 pošli na vybrali.sme.sk

Mráčky na obloze vypadají, jako by je tam někdo dal. A to jen proto, aby ta azurová modř byla alespoň něčím narušena a dnešní fotografie vypadaly ještě lépe. Krásné ráno, Riga je prosluněná. My se dnes chystáme podívat se na ni z druhé strany řeky Daugavy. Pak plánujeme vrátit se zpět na její pravý břeh. Dalším cílem je Památník svobody, hned za hradbami staré Rigy, kterou jsme prošmejdili včera. Nakonec sedneme do hromadné dopravy, převezeme se přes celou Rigu za její okraj a zhlédneme něco z historie života na lotyšských vesnicích, ve skanzenu u Juglasského jezera. Ač se to nezdá, program na celý den...

Dva zajímavé kontrasty máme hned pod okny hostelu. Obrovská stometrová díra a vedle zrekonstruovaná budova hlavního nádraží. To prvé byla kdysi pošta a teď je to veliký developerský propadák. Druhou budovu se ještě v době obrovské expanze lotyšské ekonomiky podařilo zrekonstruovat . Procházíme kolem nich, jdeme se podívat na Rigu z jiné stany. Z druhé strany, z levého břehu největší lotyšské řeky Daugavy.
17.02.2010 Počet zhlédnutí ( 9075 )
 pošli na vybrali.sme.sk

Doprava je základ. Po dobrém ubytování, oblečení a jídle samozřejmě. Ale bez dopravy se žádný dobrodruh ve světě neobejde. My jsme na poslední tři dny usoudili, že je potřeba vidět více než jen Rigu a objednali jsme si auto z půjčovny. Plán byl následující: dnes nám auto dovezou k hostelu, pojedeme na východ, zítra na jih až do Litvy. No a pozítří se zavezeme v klidu na letiště a frčíme směr Stockholm. Plán jasný, pěkný, ale až moc pěkný na to, že jsme v postsovětském státu...

Stojíme v 9.hodin před hostelem a čekáme na auto. Stojíme tady i v 9:10, i 9:20 a v 9:30 a už nás to přestává bavit. Vracíme se zpět nahoru a prosíme o pomoc majitele hostelu. Ochotně, jako vždy, když jsme něco potřebovali, volá do půjčovny. Rychlá ruština to je, pak ještě rychlejší, začínám i nerozumět. Nakonec je super-rychlá i hlasitá... Nevěříme vlastním uším. Prý se auto musí objednat 2 dny předem a ne jeden den. Takže přijede až zítra. Cítím se, jak Alenka v říši divů. Peníze z účtu jsou pryč, máme potvrzení z internetu, že objednávku i časy akceptují.
17.02.2010 Počet zhlédnutí ( 9809 )
 pošli na vybrali.sme.sk

Ještě plni včerejšího výletu na východ Lotyšska a vzpomínek na vynikající večeři naskakujeme do auta. Vlad je vysmátý, jako prakticky pořád, sluníčko zas pro změnu svítí a nás čeká cesta na jih krajiny. No jih to vlastně ani nebude, protože tam, kde končí jih, začíná sever a my pojedeme nejdříve na sever Litvy na Horu křížů, symbol boje věřících Litvy proti komunismu. Pak profrčíme hranice zpět a prošmejdíme jih Lotyšska. A aby toho nebylo málo, tak na závěr stihneme ještě nečekaný hřeb programu kousek od Rigy. Náročný den nás čeká... ale nikomu to nevadí...

Lotyšskem vede prakticky jen jedna dlouhá a opravdová dálnice. No je pravda, že místy je rozbitá a díra navazuje na další mnohem větší, ale s tím nic nenaděláme. Tato dálnice spojuje pobaltské státy a táhne se z Litvy od jihu Lotyšska až na jeho východ a směruje do Estonska. My se „řítíme“ klidnou jízdou na jih. Předpoklad je, že asi za dvě hodinky bychom měli překročit hranice a na chvíli nakouknout do Litvy, konkrétně na Horu křížů.
17.02.2010 Počet zhlédnutí ( 10711 )
 pošli na vybrali.sme.sk

První večer (více o prvním dnu naleznete zde) po příletu jsme stihli nakoupit pouze základní jídlo nedaleko od hostelu v supermarketu. Ani to osvěžující pivo jsme si večer před spaním nemohli dát, protože uličku s alkoholem zavřeli ve 22.00 zdejšího času. A my u provazu zavírající tuto část stáli o chvíli později (tzv. Suchyj zakón). Myšlenky o tom, že u nás je o hodinu méně, jestli by to nešlo, jsem radši nevyslovil. Nemělo by to evidentně žádný význam.
17.02.2010 Počet zhlédnutí ( 9387 )
Poslední aktualizace 18.03.2015 09:56:00 stránky tvořeny pomocí systému WPublisher (C)1999-2017 Všechna práva vyhrazena.